torsdag 11. juni 2009

Ammerom - Byhaven i Trondheim

Omtrent 90% av norske barn ammes ved 3mnd alder og det gjør at vi ligger i verdenstoppen når det gjelder amming. Her er også amming offentlig forholdsvis uproblematisk, vi ser på det som en selvfølge noe som dessverre ikke er normen overalt.

Jeg er veldig glad for at jeg kan gi gutten min mat når han er sulten også når vi er utenfor husets fire vegger. Jeg kan selvsagt sette meg på en benk, en kafé e.l. hvis jeg er litt diskret (det syns jeg man skal være) men det kan være godt for både meg og han å være et sted med litt mindre folk der det er mer ro når man ammer.



Gleden var derfor stor da jeg i 3. etg. på Byhaven kjøpesenter i Trondheim fant et skilt der det sto ammerom. Litt skeptisk var jeg, husker 10 år tilbake da jeg ammet sist og da var slike ammerom gjerne knøttsmå rom med en shabby stol og en hvit murvegg å stirre inn i mens man ammet. Enda værre var de stedene som var kombinert handicaptoalett, stelle- og ammerom, de var alt annet enn innbydende.


Ammerommet på Byhaven var forholdsvis stort, det hadde flere sitteplasser, greie stoler å amme i, stellematter, mikrobølgeovn og til og med dekorasjon på veggen. Rent og ryddig var det også. Her satt vi i fred og ro, lillegutt ble god og mett og mor fikk senket skuldrene. Skulle ønske flere kjøpesenter o.l. hadde hatt like fine ammerom.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar