torsdag 28. mai 2009

Halvgrove hverdagsbrød


Dagens innfall var å bake brød. Jeg var veldig flink til det før påske men har blitt lite av det i det siste, det skal derfor bli veldig godt med litt hjembakst igjen.

4 brød

50 g gjær
1 ts salt
0,5 dl linfrø
4,5 dl havregryn
300 g sammalt hvete grov
ca. 1200 g hvetemel
2 ss maltekstrakt
1 dl olje
12 dl lunkent vann


Heving: 1 time
Etterhev: 30 min. Pensles så med lunkent vann.
Stekes: 200 grader på nederste rille i ovnen ca. 40 min. Ta de så ut av formen og stek med bunnen opp i 10 min.


Oppskriften kan med fordel deles i 2 (2 brød), jeg får såvidt plass til 4 brødformer i ovnen på en gang. Jeg bruker brødformer som er ca. 30cm lange. Jeg hadde rapsolje i deigen denne gangen men bruker gjerne en annen nøytral olje f.eks. solsikkeolje hvis jeg har det. Maltekstrakt kan byttes ut med honning eller sirup hvis man ønsker.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar