fredag 29. mai 2009

Bookcrossing


"The practice of leaving a book in a public place to be picked up and read by others, who then do likewise."


30. November 2006 ble jeg med på noe jeg da ikke ante omfanget av, nemlig bookcrossing. Bookcrossing er enormt. Det er en verdensomfattende bevegelse av bokelskende og generøse mennesker. De fleste bøker står i en eller annen bokhylle og samler støv, mange av disse bøkene blir ikke engang lest, noen bøker blir lest kanskje bare en gang. Bookcrossing går ut på å slippe bøkene fri slik at de kan få mange lesere og det er vel derfor bøker er til, for å bli lest?

Read and Release at BookCrossing.com...


Dette gjør du:

  • Gå inn på http://www.bookcrossing.com/ og registrer boken.
  • Du får et BCID-nummer som boken merkes med.
  • Boken gis videre eller legges igjen på et offentlig sted der noen kan finne den (du skriver da en release note og forteller hvor du har lagt boken).
  • Finneren går inn på hjemmesiden, skriver inn bokens BCID-nummer og skriver en journal slik at bokens tidligere eiere får vite hva som skjer med boken videre.

Det man håper på når man sender en bok ut i verden er at den vil få en lang reise med mange lesere og at mest mulig av denne reisen vil bli dokumentert på nettet. Jeg sammenligner det med å sende flaskepost. Man sender noe ut i verden i håp om at noen skal finne det. Hvor ferden ender vet man aldri og om man vil høre noe fra finneren ev. når det vil skje kan man aldri vite men om det skjer så er det utrolig morsomt!



Read and Release at BookCrossing.com...


Mine bookcrossingdata t.o.m. mai 2009:

Antall bøker jeg har registrert: 946

Antall bøker jeg har gitt videre/sluppet fri: 743

Hvor mange av mine bøker har fått nye eiere (blitt journalført på nett): 240

Antall bookcrossingbøker jeg selv har funnet eller fått av andre: 129

Av mine bøker som slippes på offentlig sted (wild released) blir omtrent 20% journalført.


See the books I've set free at:http://bookcrossing.com/referral/Tuttasb

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar