onsdag 29. juli 2009

Svinalängorna - Susanna Alakoski

Jeg klarte faktisk å dra på ferie i år uten å ta med en bok å lese! I en svensk fornøyelsespark så jeg at de solgte pocket-bøker til 29,-kr og jeg plukket derfor med meg den boken som så mest innbydende ut. Et helt tilfeldig kjøp viste seg å være en bok som rørte meg utrolig mye. Boken var "Svinalängorna" av Susanna Alakoski.



Dette er en sterk oppvekstroman fra det finske innvandrermiljøet i Sverige på 70-tallet. Det er hovedpersonen Leena som selv forteller hvordan det er å vokse opp i dette miljøet med lite penger, voksne som drikker og barn som holder sammen. Vi blir kjent med Leenas familie og nabolag og hvor tøft det er å være barn når de voksne ikke evner å ta ansvar. Dette er en fortelling om å vokse opp som er mer virklighetstro enn man skulle ønske, en sterk og god skildring som er tragisk men også fortalt med varme og kjærlighet.

Jeg har ikke funnet boken oversatt til norsk men det var ingen problemer med å lese den på svensk. Den anbefales på det varmeste (så får vi håpe noen kan få den utgitt på norsk etterhvert!).

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar