fredag 19. juni 2009

Takk Trude Ringheim - "Den stor isfesten"

I dag har jeg vært på kafé! Og ikke nok med det, lillegutt i vogna sov så lenge at jeg faktisk rakk å lese avisa også! Dagbladet ble altså skumlest, helt til jeg kom til side 61 og under "Meninger" der Trude Ringheim hadde skrevet om "Den store isfesten - Kan vi endelig avslutte all denne avslutningen?" som ble lest flere ganger. Tusen takk til henne for å sette ord på det jeg føler hver juni og desember. At ferien står for dør skal markeres overalt, skole, barnehage, arbeidsplass, idrettslag, teater m.m. Som Ringheim påpeker innebærer slike avslutninger gjerne grilling, is, godteri eller kaker og at man skal kose seg grugg ihjel. Det blir fort for mye og til slutt blir det mer plikt enn kos og man kan ikke bare holde seg hjemme heller for da føler man seg verdens dårlige far eller mor. Tidligere denne uka droppet jeg årets skolegårdsfest, dvs at min samboer tok med seg begge barna på skolen etter at han hadde beordret med i seng (takk, jeg trengte det etter flere våkenetter med minstemann!). De klarte seg helt fint uten meg men jeg hadde dårlig samvittighet, en samvittighet som ble enda dårligere da jeg fant ut at det hadde vært grilling og jeg sendte med de noen oppsmurte baguetter og ikke grillmat. Nå er det helt greit at mannfolka tar med baguetter men jeg skulle sendt med de noe annet, som Ringheim skriver så vil en far som stiller med to poser potetgull og en liter cola få service og omsorg mens en mor som gjør det samme vil bli husket som "hu mora som stilte med to potetgullposer på avslutningen".

Vi trenger ikke markere avslutningene overalt, i det minste så holder det men en avslutning hvert sted, og man må også kunne si nei til en avslutning uten å ha dårlig samvittighet. Og så må vi foreldre (les mødre) slutte med å prøve og vise at vi er verdensmestre og supermødre som baker alt selv, stiller med eget koltbord på kurvfesten og prøver å overgå alle de andre mødrene i alt. Selvsagt skal vi kose oss sammen men kos skal være ekte og ikke noe man prøver å få til pga pliktfølelse.
Ønsker alle en god sommerferie :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar