mandag 15. juni 2009

Sverresborg Folkemuseum 100år - Barneteater

Denne helga har Sverresborg Folkemuseum i Trondheim markert sitt 100-års jubileum. Det har vært ulike aktiviteter på museet hele helga men for meg var vandreteateret høydepunktet da jenta mi var en av skuespillerne.


Dansende alver og tusser.

Teaterforestillingen var museets kulturhistoriske dramagrupper sitt bidrag til jubileet. Oppsetningen het "Brudeferden" og var et vandreteater, det vil si at publikum forflytter seg med handlingen underveis noe som gjør forestillingen variert og interessant. Jeg ble imponert over prestasjonene til skuespillerne, det var mange stjerner å se og de mestret oppgavene godt. Særlig utfordrende må det være at det foregår utendørs og at scenen hele tiden forandrer seg. Stykket var humoristisk og spennende men det som overrasket mest var mye vakker sang.


Brudefølget utenfor Viken gård


Teatergruppene på Sverresborg er for barn fra 5år og opp til 10. trinn (fra høsten 2009 også for de på videregående skole). Min erfaring er at de driver svært seriøst og målrettet og at det er svært dyktige dramapedagoger som har ansvar for gruppene. Barna lærer svært mye innen drama og teater men også kulturhistorie da den historiske forankringen er viktig og alt foregår på Folkemuseet.

Fattigbarn brudefølget passerte på sin vei.

Dette har vært en vellykket helg, tross grått og fuktig vær. Jenta mi fortsetter med barneteater til høsten og jeg gleder meg allerede til neste teaterforestilling på Sverresborg.

Sol tross alt

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar